Zuid-Limburg was een bloeiende regio in de Romeinse tijd dankzij de vruchtbare lössgrond waar een overvloed aan bijvoorbeeld spelt kon worden geteeld.  Die surplus verkochten de boeren langs de Via Belgica aan de legerkampen gelegen langs de Rijn die destijds de noordelijke grens van het Romeinse rijk vormde.  Het resultaat hiervan zijn de talrijke villa's of grote boerenbedrijven die in heel Zuid-Limburg werden opgetrokken.  Nergens anders in Nederland zijn zoveel Romeinse villa's teruggevonden, meer dan 60 zijn er gelokaliseerd!

Helaas is er van die veelvoud aan Romeins erfgoed nog maar weinig zichtbaar.

Stichting SPQR wil daar verandering in brengen en van de regio een Romeins belevingspark maken.

Momenteel zijn we in gesprek met verschillende gemeenten, stichtingen, musea, coöperaties, VVV, provincie en ondernemers.  Samen willen we de krachten bundelen en alles wat Zuid-Limburg te bieden heeft op Romeins vlak op de markt zetten op verschillende manieren, onder meer via arrangementen.

Dat er nog een hoop dient te gebeuren weerhoudt ons er niet van om alvast met educatieve arrangementen aan de slag te gaan.  Denkt u daarbij aan het bezoeken van musea in de regio (Thermenmuseum Heerlen en Museum Romeinse Katakomben Valkenburg), waar u een rondleiding aangevuld met een workshop kunt boeken.

Voor overige arrangementen met de focus meer op ontspanning kan u binnenkort terecht bij cavefelem.